Sociale media maken kansengroepen zichtbaar

Arbeidsconsulenten van Stebo, Levanto en Compaan geven de klant voorsprong

Ook jij bemiddelt dagelijks klanten uit de kansengroepen? Mooi is dat. Klanten uit de kansengroepen kampen met een dreiging van dubbele uitsluiting. Er is enerzijds de dreiging van uitsluiting van werk op zich. Er is ook de dreiging dat hij niet mee is met de nieuwe sociale media aanpak om werk te vinden, te houden of te veranderen in werk.

Door digitale en sociale media te gebruiken in arbeidsbemiddeling, pak je deze dreiging van dubbele uitsluiting actief aan. Je maakt de klant zichtbaarder én geeft hem een belangrijke voorsprong. Je vergroot zijn kansen om werk te vinden, te houden of om te veranderen van werk.

Het onderzoek ‘Is digitaal het nieuwe normaal?’ geeft tips op de snijlijn sociale media/werk/kansengroepen/arbeidsbemiddeling. De lezer krijgt antwoorden op vragen zoals: Hoe actief zijn ze? En hoe motiveer ik hen om sociale en digitale media te gebruiken in functie van werk?

www.sociaaldigitaal.be beschrijft een 20-tal sociale en digitale mediatools, en reikt onmiddellijk toepasbare tips en verhalen aan. Ze zijn perfect bruikbaar in de arbeidsbemiddeling van kansengroepen. Het zijn beproefde tools en doorleefde tips van drie pionierende organisaties: Stebo, Levanto en Compaan. Ze bouwden dit kennisplatform om collega’s te informeren, inspireren en aan te zetten tot het delen van hun eigen toepassingen en ervaringen.

Je wilt ook sociaaldigitaal worden in arbeidsbemiddeling?  

Er ligt vanaf het voorjaar 2016 voor u een aanbod workshops klaar op www.sociaaldigitaal.be.

Je wilt op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het terrein?

Ook dat is super. Word dan nu lid van onze gesloten LinkedIn groep #sociaaldigitaal. Je kan er nieuws delen met collega’s die ook getriggerd zijn door een actueel thema: sociale en digitale media in arbeidsbemiddeling. En bovendien blijf je via deze groep ook op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, workshops en andere leerrijke initiatieven.

Ben, Stebo: “Mijn klant maakte een schitterend LinkedInprofiel op. Ze heeft inmiddels werk.”

Sophie, Levanto: “De google community die ik maakte, zorgt voor verbinding tussen de deelnemers in de opleiding logistiek assistent. Ze vinden steun bij elkaar.”

Fatma, Stebo: “Mijn klant kan nu zelf een factuur maken door het instructiefilmpje dat ik maakte. Dat bespaart hem tijd en kosten.”

Tom, Compaan: “Het digibord dat ik gebruik in de sollicitatietraining werkt motiverend. Mijn groep is enthousiast.”

Samira, Stebo: “De competentievideo maakte de talenten van mijn klant heel zichtbaar op de arbeidsmarkt. Hij is aan het werk.”

Sylvia, Stebo: “We plaatsen generatieve verhalen over loopbaanbegeleiding op onze site www.loopbaanwijzer.be. Door die van daaruit ook te buzzen via sociale media zetten we deze begeleiding meteen op de kaart. Daar wordt iedereen beter van: de arbeidsconsulent, de organisatie en dus ook de klant.”

De auteurs van dit artikel zijn: Stebo, Levanto en Compaan. Zij sloegen de handen in elkaar in het ESF-innovatieproject ‘Sociaaldigitaal’ vanuit een gemeenschappelijke drive. Hun drive komt hier op neer: collega’s uit de sector arbeidsbemiddeling goesting én concrete tools en tips geven om sociale en digitale media te gebruiken.

 

Maak hier kennis met de trailer van ons ESF-project.

kansengroepen